…to deliberately be a subject of surveillance

October 14, 2008
fig 1 Κέντρο αναμετάδοσης στο κτίριο CCTV της OMA.
Σε αυτόν τον χώρο γίνεται η συγκομιδή των πληροφοριών και η επιβολή λογοκρισίας.
fig 2 Κέντρο ελέγχου στην ταινία Dr. Strangelove
or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964)

…Και δεν αποκλείεται στα γηρατειά της δικής μας γενιάς να αναζητήσουμε όλες αυτές τις εγγραφές και τα προσωπικά μας ίχνη στο αρχείο –ένα ληξιαρχείο ως μέθοδος αναπόλησης, με τον ίδιο τρόπο που οι παλαιότερες γενιές κατέγραψαν το πέρασμά τους μέσα από την πρώτη ασπρόμαυρη φωτογραφία, το φιλμ, τον αναλογικό ήχο, το χειρόγραφο, την τοιχογραφία, το έπος.

Δεν αποκλείεται για αυτόν τον λόγο να χρησιμοποιήσουμε τις αποθηκευμένες εγγραφές που προκύπτουν από την παρακολούθηση και την κατασκοπία των κρατικών οργανισμών ελέγχου (γιατί όλοι είναι ύποπτοι). Το στυγερό μάτι του “Μεγάλου αδερφού” δεν θα είναι πια σύμβολο καταπίεσης και καταστολής αλλά ένα οπτικό νεύρο που αποθηκεύει τη συλλογική μνήμη. Η ορθοφωτογραφική παρακολούθηση του δορυφόρου που πρωταγωνιστεί σε καλές χολιγουντιανές ταινίες συνωμοσιολογίας (Enemy of the State, 1998) και ακολουθεί σε real-time τον πρωταγωνιστή που δεν ξέρει που να κρυφτεί θα είναι μια απογραφή της ζωής του ατόμου, -μια απόδειξη της ύπαρξής του. Έχω καταγραφεί, άρα υπάρχω. Η συμφιλίωση με τις συσκευές καταγραφής της ίδιας της πόλης μετατρέπει τον φόβο για πιθανή ηδονοβλεψία στο προσωπικό απόρρητο σε συνειδητή έκθεση στην κάμερα. Εκεί, ο δορυφόρος δεν «κλειδώνει» στον πρωταγωνιστή αλλά ο ίδιος ο πρωταγωνιστής αναζητά τη δημοσιότητα μπροστά στον φακό.

“Υπάρχουν πολλές διαφορές μεταξύ του Panopticon (του Jeremy Bentham) και του Panspectron κατασκευασμένο στην NSA (National Security Agency). Αντί να τοποθετούνται ανθρώπινα σώματα γύρω από ένα κεντρικό πυρήνα, μια πολλαπλότητα αισθητήρων τίθεται σε λειτουργία γύρω από όλα τα σώματα: οι φάρμες κεραίων, οι κατασκοπευτικοί δορυφόροι και οι καλωδιώσεις φορτώνουν στους υπολογιστές τους όλη τη πληροφορία που μπορεί δυνάμει να συλλεχθεί. Αυτό έπειτα επεξεργάζεται μέσα από μια σειρά “φιλτρών” ή λιστών από σημεία κλειδιά. Το Panspectron δεν διαλέγει συγκεκριμένα σώματα και συγκεκριμένα οπτικά στοιχεία για αυτά. Αντ’ αυτού συγκεντρώνει πληροφορία για τα πάντα και την ίδια στιγμή, χρησιμοποιώντας υπολογιστές για να διαλέξουν τα κομμάτια αυτά των δεδομένων που είναι σχετικά με τις ανάγκες της παρακολούθησης.” Manuel de Landa, War in the Age of Intelligent Machines (New York: Swerve Editions, Zone Books, 1991) p.206

Τα ίδια τα μέσα καταγραφής εξελίσσουν την ακρίβεια και την χωρητικότητα τους ενώ παράλληλα συρρικνώνουν τον όγκο τους. Από το στιγμιαίο καρέ της φωτογραφικής μηχανής, στα πρώτα μικρά φιλμ και από εκεί η τεχνολογία του κινηματογράφου εφαρμόζεται στις προσωπικές συσκευές που καταγράφουν δυνάμει κάθε στιγμή. Εξαιτίας αυτής της αφθονίας του αρχειακού δυναμικού δεν χρειάζεται καδράρισμα, ή επιλογή ή αναμονή αλλά το κλείστρο μένει συνέχεια ανοιχτό όπως στο σύγχρονο ντοκυμαντέρ, και η δράση του ζώου παρουσιάζεται σε fast forward. Όλη αυτή η τεχνολογική εξέλιξη θα φτάσει κάποια στιγμή σε μια πληρότητα: Ένα αρχείο βίντεο με διάρκεια 75 χρόνια (μέσος όρος ζωής). Σε ένα τέτοιο σενάριο οι μελλοντικές γενεές θα ανατρέχουν στο γενεαλογικό δέντρο των προγόνων τους ζητώντας DVD με όλες τις κινήσεις, συναλλαγές και εκχωρήσεις των προγόνων τους.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: